JORNADA INCLUSIÓ DIGITAL – NARRATIVES DIGITALS A CI

El passat dissabte 5 de maig vam participar a la Jornada Inclusió Digital organitzada des de l’àrea TAC del departament d’ensenyament.

Què hem fet?

Amb el grup de 1r de CI hem creat un STOPMOTION sobre la llegenda de Sant Jordi. Aprofitant els recursos TAC del centre i considerant la realitat dels alumnes del centre hem plantejat aquesta activitat com una experiència d’inclusió de les eines TIC per contribuir a la millora d’expressió oral i escrita.

El context

El grup de 1r té un 13% dels alumnes que tenen la llengua catalana com a llengua materna. Un 74% amb una llengua materna diferent del Català i el Castellà. També hem valorat que hi ha un 43% que a casa no tenen ni tablet ni pc.

A l’Escola Llar fem una aposta clara com a línia d’escola per la inclusió digital. A més dels recursos habituals  al centre, poc a poc ens hem anat dotant de tot de recursos que ens permeten fer una seqüència de treball de robòtica que s’inicia a P3 i segueix fins a 6è. També disposem d’una impressora 3D que impliquem en el màxim d’àrees i de processos d’aprenentatge.

Objectius

Tenint en compte aquesta realitat els objectius que en vam proposar van ser:

– Impulsar l’expressió oral i escrita en català.

– Incloure les TIC-TAC en un treball transversal com a eina de treball.

– Millorar les habilitats de treball col·laboratiu.

Procés

El guió

Tot va començar parlant a classe sobre la llegenda de Sant Jordi. Com que alguns dels nens ja se la saben la van explicar als altres. Aleshores vam buscar recursos a internet que expliquessin la llegenda de Sant Jordi. A partir d’aquí vam començar a jugar amb la historia, a buscar-li variants.

Finalment vam recollir algunes de les alternatives que ens havien sorgit per crear una versió pròpia de la llegenda. Tot aquest procés va ser un treball col·laboratiu basat en l’expressió oral i escrita que va acabar amb la confecció del guió de la pel·lícula.

Creació de personatges

Entre tots vam decidir quins personatges necessitàvem i com els podíem fer.

Vam decidir que alguns els podíem fer nosaltres mateixos i d’altres podíem imprimir-los.  Això va implicar buscar recursos a thingiverse que ens poguessin servir i que els poguéssim imprimir a la nostra impressora 3D.

 

 

 

Altres personatges els vam construir nosaltres mateixos amb material reciclat.

 

Creació d’escenaris

Per a la creació d’escenaris vam seguir el mateix procés i vam decidir combinar la impressió 3D, com el castell, amb elements construïts amb materials de reciclatge.

 

Procés = Prova+Revisió+Reelaboració

Al nostre centre entenem els errors com els passos necessaris del procés d’aprenentatge. Pretenem que els nostres alumnes assumeixin amb naturalitat el fet de revisar i detectar possibilitats de millora i així desenvolupar estratègies pròpies de superació de dificultats/problema i l’hàbit de ser crític amb el propi treball.

Amb aquesta voluntat els donem marge per posar a la pràctica les seves hipòtesis i després els acompanyem en el procés de revisió per tal de detectar aquells aspectes que són millorables i buscar la manera de refer-los.

Durant aquest procés de confecció de la “pel·lícula” ens han sorgit problemes de tres tipus:

Tècnic: Per exemple en la presa de les fotografies.

Planificació: Per exemple el guió l’hem hagut de refer fins a 3 vegades per tenir un text que s’ajustés en temps a una durada adequada. Abans he pogut veure la versió 2 punxant aquí veure-ho a la versió 3 del guió.

Coordinació: El guió és va dividir en grups i cada grup de manera autònoma s’encarregava de l’execució de la seva part de la “pel·lícula”. En alguns grups ha estat necessari poc acompanyament i en d’altres ha calgut molta intervenció per part dels mestres.

 

La Pel·lícula

Aquí podreu veure l’Stopmotion que hem fet, però seguint amb el procés entès tal i com l’hem explicat, el que podeu veure ara és la versió 3 de la llegenda de Sant Jordi en Stopmotion.

Seguirem introduint canvis així que no us perdeu properes actualitzacions!

 

Aquí algunes fotos de la prensentació.