Robòtica

IMG-20160318-WA00143D EXPERIENCE

Aquest mes d’abril , després de la cessió d’una impressora 3D per part de ROBOLOT TEAM a la nostra escola, hem iniciat un tastet d’impressió 3D a Primària.

És un petit inici perquè el proper curs 2016/17 l’escola entra de ple en aquesta experiència proposant treballar la impressió 3D des d’Ed. Infantil i al llarg de l’etapa d’ Ed. Primària.

Aprofitant la nostra participació al Pla de Consum de Fruita, hem utilitzat la impressió 3D com un recurs per a incentivar als alumnes a consumir-ne més perquè hem detectat que a l’escola en mengen però a casa no gaire.

Aquesta activitat s’ha iniciat a partir d’un sondeig que s’ha fet a cada aula des de 1r a 4t perquè els alumnes escollissin quina és la fruita preferida de cada classe. Un cop escollida la fruita n’han fet cerca d’informació per a conèixer les seves propietats nutritives i tot seguit a la pàgina:  https://www.thingiverse.com/    ,que és un repositori de dissenys en 3D imprimibles i oberts, han cercat estris per menjar fruita. D’aquesta manera han convinat peces per crear unes pinces per menjar maduixes amb sucre, un pelador de taronges, un remenador de sucs de fruita, uns “pinxos” per punxar fruita tallada i menjar-la…

Els alumnes de 5è i 6è han decidit crear unes medalles pels premis del concurs de consum de fruita que es donen a final de cada trimestre. Les classes on els alumnes han portat més fruita per esmorzar durant el trimestre obtenen un premi simbòlic. aquest premi era una copa  i a partir d’ara serà una medallà construïda a partir d’elements impresos amb la impressora 3D.

Per fer-ho han seleccionat elements del repositori de  https://www.thingiverse.com/

A la galeria d’imatges podeu veure aquesta activitat.

 Racons de robòtica a Educació Infantil i Primària

Clicant la imatge podreu veure la presentació que vàrem fer a ROBOLOT 2016 sobre el treball de robòtica que fem a l’escola integrat al currículum del centre.

DSCN4234

 

LOGO ROBOLOT

 

 

 

 

 

BLOC III:  HIVERNACLES MARCIANS

Els alumnes de 3r, 4t, 5è i 6è de Primària ens hem convertit en astronautes investigadors per poder ajudar a dos petits extraterrestres que han vingut a la nostra aula. Aquest alienígenes tenen un problema. Són vegeterians i les llavors que planten al seu planeta no germinen. Com ho podem fer per ajudar-los?

Ens posem a investigar.

Aquí trobareu l’avenç de les nostres investigacions per fases:

FASE I Inici de la investigació en grups cooperatius internivells (3r-4t-5è i 6è).

FASE II Experimentació de les condicions que necessita una llavor per germinar (aigua, llum i Tª). Disseny d’un hivernacle germinador. Construcció d’un aparell amb Lego WeDO i Scratch 2.0 perquè la tapa de l’hivernacle s’obri i les llavors s’airegin i no es podreixin.

20151124_124432

 

FASE III Continuem amb la investigació i es millora l’hivernacle germinador. Les plantes creixen. Es necessita un hivernacle més gran de creixement. Caldrà controlar la Tª i el sistema de ventilació d’aquest hivernacle. Els alumnes programen un sensor de Tª d’una placa Imagina amb Scratch i un robot 3DBot al qual han incorporat una placa solar i un ventilar. Aquest robot també l’han programat amb Scratch i en mode autònom.1

FASE IV  Hem assolit el repte i ara cal explicar-lo a tothom qui li interessi la nostra investigació.

 

SCRATCH: CAÇA LA BRUIXA, UN JOC PELS AMICS DE 1R

Els nens i nenes de 5è hem  fet un joc de Scratch que es diu caça la bruixa.   Ho vam fer perquè els nens de 1r tinguessin més agilitat amb els dits i amb el ratolí de l’ordinador. Els nens i nenes de 1r van provar aquest joc i els hi va agradar molt.

20160210_093210

Mapping col·laboratiu

Durant els mesos de novembre i desembre els alumnes del parvulari de Bas i de 1r i 6è de Primària de  l’Escola Llar van crear de manera conjunta un mapping col·laboratiu. Per fer-ho vam rebre el suport del CRP Garrotxa.

Els alumnes més petitons van dibuixar els personatges de la nadala “M’agrada en Nadal” de Damaris Gelabert.

Una vegada dibuixats els personatges, els alumnes de 6è de Primària que enguany estan fent el segon nivell de Code club d’Scratch van programar cada personatge de manera que fes una acció mentre anava sonant la cançó.

L’escenari sobre el qual es movien seguint les ordres programades amb Scratch 2.0 fou la façana de l’Ajuntament d’ Olot.

Aprofitant l’encesa de llums de Nadal i els tallers nadalencs de la població de Bas, es va presentar el mapping fet pels alumnes a la plaça del poble.

El dia 28 de desembre es va projectar a 2/4 de 8 del vespre a la façana de l’Ajuntament d’ Olot.

Si cliqueu la imatge veureu els mapping.

mapping

 

ELS RACONS DE ROBÒTICA DE L’ESCOLA

Cada dimarts, els alumnes del bloc I i III, i els dijous els alumnes del bloc II de l’escola treballen i es diverteixen amb els racons. Un d’ells és el de robòtica educativa. A l’escola optem per aquest treball gràcies als múltiples beneficis que ofereix als nostres alumnes:DSCN4231

1. Desenvolupament de la intel·ligència lògica-matemàtica. Els més petits utilitzen la lògica per programar i construir.

2. Fomenta la capacitat de concentració, memòria i atenció.

3. Millora la intel·ligència visual-espacial davant aspecte com el color, formes, volums, espai, la relació entre objectes i el DSCN4222treball del pas de dues dimensions a tres dimensions.

4. Desenvolupament de la intel·ligència corporal cinestèsia mitjançant la realització de treballs manuals que implica utilitzar el sentit del tacte, treballant amb peces de longitud I volum diferents.

5. Desenvolupament del llenguatge. Els alumnes utilitzen el llenguatge oral i l’escrit amb la finalitat d’adquirir nous coneixements I finalment poder-ho plasmar sobre paper, utilitzant el DSCN4234vocabulari corresponent I estructures correctes.

6. Socialitzar-se. La intel·ligència interpersonal permet comprendre els que ens envolten i poder-nos entendre i treballar millor.

7. Millorar la intel·ligència emocional. Els alumnes van adquirint capacitat de control i expressió dels seus sentiments mitjançant el treball cooperatiu, així com reconeixent les pròpies possibilitatsDSCN4240 i destreses.

8. Capacitat creativa i de construcció. Els nens i les nenes van treballant la motricitat fina de manera divertida, despertant el seu interès i curiositat pels principis científics i tecnològics del món que els envolta.

Si cliqueu damunt la imatge podreu veure moltes més fotografies.

DSCN4975

Jornada Internacional DiM- Espiral, Figueres 2015  

Captura

El passat 26 i 27 de juny el grup de recerca DiM i l’Associació Espiral van organitzar conjuntament unes jornades a Figueres per a tota la comunitat educativa. Va ser una jornada sobre programació, la robòtica i la impressió 3D aplicades a l’educació a diferents etapes educatives, des de la primària fins a la universitat.

Mestres de l’escola van poder-hi participar conjuntament amb altres docents explicant experiències de programació i codificació des de l’Scratch i els seus derivats fins a llenguatges d’alt nivell per al maneig de diferents dispositius.

Des de l’escola entenem que sumar ens enriqueix i participar en jornades com aquestes ens fa créixer.

 PARTICIPACIÓ A LES JORNADES TR@MS

logo_black

 

Continuant en el marc del nostre projecte “Connect@ts al S XXI”, hem estat presents a la jornades de Trams que ha aplegat més d’un miler de persones interessades en la innovació educativa, la majoria docents d’arreu de Catalunya. Una de les principals ponències ha estat la de Marc Sanz, responsable de Google en Educació i que ha reflexionat sobre l’evolució de l’educació.

Mestres de la nostra escola van poder fer una ponència d’un treball que s’ha estat fent a l’escola de robòtica educativa. A més van poder compartir idees i opinions amb altres professionals. No cal dir que va ser una jornada molt enriquidora i molt gratificant.

A continuació si cliqueu l’ enllaç podreu veure un resum del què van ser les jornades.

http://tvgirona.xiptv.cat/ultima-hora/capitol/jornades-de-trams#

REPORTATGE DE ROBÒTICA EDUCATIVA 

girona

Aquesta setmana passada es va emetre per xip/tv el programa 7mana Girona. Aquest ofereix reportatges d’actualitat en l’àmbit de les comarques gironines; produït per Televisió de Girona per a La Xarxa de Comunicació Local.

Aquesta darrera emissió constava de tres reportatges, un dels quals es basava en el treball de la robòtica dins l’àmbit educatiu a primària i secundària. L’escola ha mostrat com ho treballa i com ho està integrant dins el currículum.

Us animem a que el mireu i gaudiu de les imatges en el següent l’enllaç. El segon reportatge comença a partir del minut 7:10. Esperem que us agradi!

http://tvgirona.xiptv.cat/la-setmana-girona/capitol/capitol-77#.VWbTkEZ4NdI.gmail

PARTICIPACIÓ A LES VII JORNADES DE PROGRAMACIÓ A PRIMÀRIA I ESO A CITILAB 

programa_code

En el marc del nostre projecte “Connect@ts al S XXI”, hem estat presents a la jornada d’experiències de robòtica educativa de l’edició del Citilab 2015 de Cornellà de Llobregat.

Mestres de l’Escola Llar varen presentar una ponència  partint d’un treball de robòtica dut a terme pels alumnes de 3r, 4t i 5è d’Educació Primària que mitjançant una activitat transversal construïen el propi coneixement compartint idees i sumant capacitats.

Prenent com a focus d’interès les llegendes de Girona i utilitzant material divers com Lego WeDo, placa Makey Makey i robots Imagina 3dBot, varen ser capaços de programar-lo amb Scratch 2.0 per donar vida a una nova versió de la llegenda de la Cocollona: “ La Cocollona un ésser de Girona”

Vàrem compartir la jornada amb companys de l’equip Robolot de  l’INS Garrotxa  i va ser molt enriquidora.

Si cliqueu l’ enllaç podreu veure la presentació que es va fer a la ponència i fotos de la jornada:

prezi

 

 Divertida roda de premsa amb els porters de l’ U.E. Olot

Ahir, els alumnes de 5è de l’escola es van convertir en periodistes per uns moments. Aprofitant que han fet una maqueta amb un porter robotitzat programat amb Scratch 2.0 que representa a cadascún dels porters de l’ UE Olot ( Wilfred, Gianni i Àlex) van tenir l’ oportunitat d’ensenyar-los el seu treball i d’ entrevistar-los.

D’aquesta manera els vam poder conèixer de primera mà i també ens van transmetre els valors de l’esport a través de la campanya Joc net.

Us deixem algunes fotos de la roda de premsa i volem agrair a l’ UE OLOT, a l’ Oriol, en Wilfred, en Gianni, i l’ Àlex  la seva predisposicó i saber fer. 

PARTICIPACIÓ A ROBOLOT 2015

Aquest passat dissabte 18 d’abril l’escola va presentar l’experiència titulada “La Cocollona, un ésser de Girona” a les jornades de Robolot 20120150418_1350275.

Aquesta experiència es fonamenta amb un treball interdisciplinar on els alumnes de 3r, 4t i 5è van anar col·laborant entre ells per aconseguir representar de forma animada una llegenda.

El treball té com a focus una sortida inicial a la ciutat de Girona on van descobrir les llegendes més típiques de la zona, d’entre elles la llegenda de la Cocollona. A partir d’aquesta van voler inventar-se una continuació. Aquesta llegenda compta amb 3 protagonistes (la Cocollona, el drac de Banyoles i el Peixgros) i té com a escenari els llocs més emblemàtics d’Olot.

Donat que estem endinsats en el Projecte Connectats als s.XXI i les noves tecnologies tenen un paper molt important en el treball de l’escola, hem utilitzat diferents eines  i materials que ens han facilitat l’aprenentatge. D’entre els materials destacaríem Lego We Do, una placa Makey Makey i tres robots Imagina 3dBot. Tots ells programats amb el llenguatge de programació Scratch 2.0.

Volem destacar que la presentació va ser un èxit.

Si cliqueu l’enllaç que us deixem a continuació podreu veure la presentació que vam fer.

http://prezi.com/cdubgsi1_bhv/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

20150418_135032

20150418_134724

 

 

 

 

SHAPES

We are studying SHAPES. Can you see a blue rectangle? Can you see a red circle? Can you see a yellow triangle? Can you see a little triangle? Can you see a big circle?

Yes I can! Here we go! Look at the video and photos!

DSCN3106

Les Bee Bot es mouen per l’Escola Llar

Aquest curs escolar l’equip docent de l’Escola Llar hem iniciat un nou projecte educatiu on un dels eixos fonamentals són les Noves Tecnologies. Sota aquesta premissa i per tal de motivar als nostres alumnes més menuts hem estrenat un nou recurs educatiu: les Bee-Bots.

Les Bee-Bots són uns robots en forma d’abella amb un teclat incorporat que permet establir seqüències de moviment endavant, endarrere, a l’esquerra, a la dreta, gir a l’esquerre i gir a la dreta.

Ens serveixen per a treballar continguts curriculars de diferents àrees d’una manera divertida, per a començar a introduir el llenguatge de programació de manera lúdica, per a desenvolupar  l’aprenentatge de l’assaig – error i per a despertar la curiositat dels nostres alumnes més petits (3-7)anys.

Aquest trimestre s’establirà un racó permanent de Bee-Bots a la nostra escola per tal que els alumnes puguin fer-les servir de manera autònoma a partir d’un sèrie d’activitats programades pel professorat.

Donem les gràcies als Serveis Educatius de la garrotxa per haver-nos presentat aquest material.

Donem les gràcies als Serveis Educatius de la garrotxa per haver-nos presentat aquest material.

IMG_8248

 

Els nostres robots! 

Aquest any aprofitant l’entrada de la Robòtica a l’escola, a educació infantil hem construït a nivell de grup classe un robot amb material de reciclatge. Vam demanar la col·laboració de les famílies i des de casa han portat les garrafes d’ampolla d’aigua.

Partint dels interessos dels alumnes mica en mica i amb material de rebuig hem elaborat dos robots molt divertits: en Mariví i l’ Escataner.

DSC00973